ANALIZA POTROŠAČKE KOŠARICE

Što i kako kupujemo u koronakrizi? Život po fazama, a sada čekamo svjetlo na kraju tunela

7.4.2020. u 16:40/ Boris Mišević

Agencija Nielsen provela je globalno istraživanje o tome što se najviše kupovalo na vrhuncu krize

Potkraj veljače zabilježen je prvi slučaj zaraze u Hrvatskoj. Prodaja je počela rasti: maske i dezinfekcijska sredstva obaraju rekorde. Na početku se kupovalo dosta tjestenine i smrznute ribe. No vrhunac potrošnje krenuo je u drugom tjednu ožujka.

VEZANE VIJESTI

Sredinom ožujka zabilježena je prava eksplozija prodaje određenih proizvoda. Vlada je tada ograničila rast cijena kako ne bi došlo do negativnog efekta na građane. Ljudi su u tom tjednu doslovno pustošili police trgovina. Intenzivna faza kupnje dovela je do nekontrolirane potražnje za određenim proizvodima diljem svijeta pa tako i u Hrvatskoj.

Najveći porast prodaje zabilježen je u tjednu od 9. do 15. ožujka i ta je faza nazvana "fazom pripreme zaliha". Najveći skok zabilježilo je brašno koje su ljudi kupovali čak 410 posto više nego godinu prije, potom riža - 311 posto, a velik skok zabilježila je i prodaja kvasca.

Za stručnjake je ovakvo ponašanje zapravo klasični instinkt za preživljavanjem i kažu da je takva reakcija zapravo normalna. Psihoterapeutkinja Iva Stasiow ističe: ''Nije zavladalo neko stanje bespomoćnosti, već su se ljudi aktivirali ne znajući u tome trenu što ih čeka. Mogli bismo sada procjenjivati da su sve te reakcije pretjerane, ali to je s odmakom vremena kada imamo više informacija i ne bih htjela osuđivati takvo ponašanje''.

Iako se u zadnjih mjesec dana najviše govorilo o mahnitom kupovanju toaletnog papira, kada se gledaju drogerijski proizvodi, ipak je na prvome mjestu po rastu prodaje bio sapun pa toaletni papir. Veliki rast prodaje bilježi se i kod dječjih vlažnih maramica.

Treći tjedan ožujka stope rasta prodaje su se usporile, a maloprodaji je ograničen rad. Kupuje se rjeđe, ali količinski više i ta je potrošačka faza nazvana  "priprema za život u karanteni". Trenutno se nalazimo u petoj fazi u kojoj se dosta koristi online kupnja. Šesta faza trebala bi biti "svjetlo na kraju tunela", znači vraćanje u svakodnevnicu. Kada će to svjetlo zabljesnuti u Hrvatskoj, za sve je građane to pitanje "za milijun dolara".

Više s weba

Pročitajte još

Image

Nikola Vikić-Topić nam se javio iz srca crvene zone, podno Velebita: slijedi nagla promjena vremena koja će zahvatiti veći dio Hrvatske

Više s weba