HRANA ZA ZDRAVLJE

Vegani su rijetko pretili i imaju manji rizik od nekih bolesti, ali moraju biti svjesni ove opasnosti

Image
Foto: Shutterstock

Planiranje načina prehrane je od ključne važnosti za sve, bez obzira na to je li netko vegan ili nije

21.12.2019. u 12:00/ Hina

Stručnjaci upozoravaju na to da se osobe koje prakticiraju veganski način života i konzumiraju vegansku hranu moraju pobrinuti da u organizam unose dovoljno vitamina B12 jer opasnost od njegova manjka "nije mit".

Na taj problem skreću pozornost uoči početka siječnja, kada se sve veći broj ljudi okreće veganskoj prehrani u sklopu pokreta koji su nazvali 'Veganuary'.

Veganska prehrana uglavnom je bogata vlaknima i sadrži namirnice s niskim udjelom kolesterola, no hranjive je sastojke iz njih teško dobiti, uključujući i B12. Veganska društva ističu da je on dostupan u obliku suplemenata ili tim vitaminom obogaćenih namirnica, piše BBC.

Odraslima je dnevno potrebno oko 1,5 mikrograma ovog vitamina. B12, koji se još naziva kobalamin, vitamin je topiv u vodi koji je prirodno prisutan u namirnicama poput ribe, mesa, peradi, jaja, mlijeka i mliječnih proizvoda. Njegova je ključna uloga zaštititi nas od anemije, glavnog krivca za osjećaj umora i malaksalosti, odnosno osigurati tijelu dovoljno crvenih krvnih zrnaca koja će uspješno prenositi kisik po cijelom tijelu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vitamin B12 potiče i zdravu funkciju živaca, a neka istraživanja dovode ga u vezu s manjim rizikom od raka dojke, srčanih bolesti te od neplodnosti (osobito muškaraca jer povećava broj i pokretljivost spermija). U skladu s preporukama američkoga Nacionalnog instituta za zdravlje, odrasle bi osobe dnevno trebale u organizam kroz hranu i suplemente unijeti oko 1,5 miligrama ovog vitamina.

Simptomi manjka vitamina B12, koji može dovesti do oštećenja živaca, obično su trnci u nogama i rukama, a potrebne su tri do četiri godine da se pojave takvi simptomi.

Upravo se čita

Image
UTAKMICA ODLUKE

Dalić najavio okršaj s Belgijom i otkrio detalje oko sastava: 'Nema popravnog ispita'

Tim Key, profesor epidemiologije i zamjenik direktora Odjela za epidemiologiju raka na Sveučilištu Oxford, vegan je niz godina te i sam uzima B12 kroz suplemente. Kaže da se ljudi prije nego što postanu vegani obično informiraju o takvom načinu prehrane i rijetko nisu upoznati s činjenicom da je ona manjkava kad je posrijedi B12.

Upozorava na to da informacije objavljene na društvenim mrežama po kojima vegani ne trebaju dodatak vitamina B12 nisu utemeljene. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tom Sanders, profesor nutricionizma i dijetetike na londonskom King's Collegeu kaže da je "od svih mikronutrijenata manjak vitamina B12 ono što znanstvenike najviše zabrinjava".

Kaže i da ga brine to što većina vegana vjeruje da je informacija o nedostatku vitamina B12 u veganskoj prehrani puki mit.

Iznio je slučaj majke koja je patila od manjka B12, a dojila je svoju bebu, zbog čega se kod djeteta razvila neuropatija što je rezultiralo dugoročnim oštećenjem. 

"To se može jednostavno izbjeći, a mene zabrinjava činjenica da mnogi ljudi koji postaju vegani nisu svjesni potrebe kombiniranja biljnih bjelančevina, kao i potrebe da organizmu moraju osigurati odgovarajuću količinu vitamina B12", kazao je. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Podaci o učinku veganske prehrane na zdravlje su ograničeni. Provedena je jedna studija u Velikoj Britaniji i jedna u SAD-u kojom je bilo obuhvaćeno oko 10.000 ispitanika.

Dosadašnji podaci upućuju na to da su vegani rijetko pretili te da je kod njih rizik od razvoja srčanih bolesti i dijabetesa tipa 2 rjeđi. No kod njih je prisutniji rizik od češćih fraktura kostiju, a nedavna studija ukazuje i na povećan rizik od hemoragijskoga moždanog udara.

Heather Russell, dijetetičarka iz britanske Udruge vegana kaže da je "planiranje načina prehrane od ključne važnosti za sve, bez obzira na to je li netko vegan ili nije". 

Prelazak na vegansku prehranu prilika je da naučite više o prehrani, o tomu kako napraviti ravnotežu u unosu nekih prehrambenih namirnica te na koji način hranu obogatiti dodacima koji nedostaju. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Više s weba

Pročitajte još

Image
sitan, ali protu-dinamitan

Zelenski odlikovao najvećeg ratno heroja: Ime mu je Patron, ima 2 godine i u razminiravanju je najbolji

Više s weba